Apskats - Domu Expresis 3.martā
Mūsdienu sabiedrība nav iedomājama bez milzīgās informācijas ietekmes uz cilvēkiem. Informācija ir kļuvusi par preci, kuru var pārdot. Vajag tikai attiecīgi prezentēt un iepazīstināt ar attiecīgo piedāvājumu. Ideāla šīm nolūkam ir reklāma. Brīžiem tā kļūst uzbāzīga, traucējoša, bet brīžiem ir veiksmīga un nes satriecošu peļņu. No kā tad ir atkarīgs reklāmas veiksmīgums mūsdienās, kā tā ietekmē sabiedrību un vai tik tiešām reklāmai ir tik liela nozīme? Uz šo jautājumu Dienas Viesistabā atbildes meklēja trīs ar reklāmu saistīti cilvēki – ZZ seriāla Jana, reklāmas aģentūras pārstāvis Armands Leitis un geišteltterapeite Solvita Vektere.
Armands diskusijā bija visaktīvākais runātājs un pauda dažādus viedokļus par reklāmu. Viņš uzskata, ka absurdā ideja par laimīgo pasauli grauj reklāmas ideju. Pārāk izskaistināta reklāma kaitina cilvēkus, jo mūsdienu sabiedrībā vairs nedarbojas skaistuma pārmērīga atainošana. Cilvēki netic tādām lietām vairs, jo nespēj sevi identificēt ar reklāmās redzamajām pārāk laimīgajām sejām. Veiksmīga reklāma ir vienkārša, saprotama. Dažreiz reklāma drīkst būt arī kā sprādziens, kas liek vēl ilgi par sevi runāt. Kā piemērs tika minēta Tele2 akcija „Meteorīts.” Cilvēki reklāmu lasa tāpat kā grāmatu. Un tā kā mūsdienu sabiedrībā cilvēki ir kļuvušie daudz atvērtāki un pazūd kādreiz bijušās morāles cenzūras, tad arī reklāmas kļūst aizvien atklātākas un izaicinošākas.
Pasaule mainās, viss ir procesā. Daudzus mūsdienu jauniešus vairs neuzrunā TV un it sevišķi tur redzamās reklāmas. Tā vietā, lai skatītos nogurdinošu 15 minūšu reklāmu pa TV, daudzi ietekmējas no internetā sastopamajām reklāmām, kuras ir īsas, kodolīgas un uzrunājošas, bet kā jau jebkura reklāma, arī brīžam kaitinošas. Reklāmas blīvums padara mūs trulākus, jo pārāk liels informācijas daudzums ieslēdz smadzenēs „blondīnes” funkciju, kad cilvēks vairs negrib neko saprast. Ja konkrēta reklāma pārāk bieži atkārtosies, tā radīs pretēju efektu sākumā iecerētajam un izraisīs cilvēkos nepatiku pret attiecīgi reklamēto produktu – tā uzskata Solvita.
Reklāmas mums ļauj uzzināt kas ir labs un ka kāda attiecīgā prece vispār eksistē. Katrs pats mēs esam staigājoša reklāma. Mūsu interneta portālu profili padara mūs par reklāmām, jo tādā veidā mēs reklamējam paši sevi. Jana apgalvo, ka reklāmas pasaulē viss nav nemaz tik skaisti un viegli, kā pirmajā mirklī varētu likties.
Reklāmas ir bijušas jau gadsimtiem ilgi. Un nekur viņas arī nepazudīs. Varbūt reklāmas mums traucē ikdienas steigā, bet jāatzīst, ka bez reklāmām mēs nevarētu dzīvot. Reklāmas dzīvo līdzi laikam, attīstās, kļūst oriģinālākas un provokatīvākas. Bet tieši tā jau var piesaistīt potenciālo klientu – veidojot arvien kaut ko jaunu un oriģinālu.
Diskusijai līdzi sekoja Laura Pobusa
Foto apskati šeit!